Asfaltointi sovitaan yhteistyössä työn tilaajan kanssa. Suunnitteluvaiheessa sovitaan aikataulu ja laaditaan työsuunnitelma. Samalla keskustellaan esimerkiksi työhön soveltuvat, päästövaikutuksiltaan erilaiset massavaihtoehdot.
Ennen työn aloittamista, kohde katselmoidaan:
Asfalttipäällysteeseen tarvitaan kiveä ja bitumia sekä erilaisia lisä- ja täyteaineita, jotka vaihtelevat massatyypeittäin. Kiviaineksesta poistetaan kosteus kuumentamalla se lämmitysrummussa 160 – 200 asteeseen. Jos joukkoon sekoitetaan kierrätysmateriaalia, asfalttirouhetta, lämpötilaa nostetaan vielä vähän.
Toista massanvalmistuksen päämateriaalia, bitumia, tuotetaan öljynjalostamoissa mm. bensiinin ja dieselin tuotannon sivutuotteena. Bitumi kuljetetaan asfalttiasemalle aina kuumennettuna, jolloin se on koostumukseltaan nestemäistä.
Kiviaines kuumennetaan, jotta siitä poistuu vesi ja pinnasta irtoaa hienoin pöly. Silloin bitumi tarttuu lujasti kiviainekseen.
Asfalttiasemalla oikea määrä kiveä sekoitetaan asfalttimassaan. Käyttötarkoituksesta riippuen massaan lisätään myös erilaisia apuaineita.
Kaudella 2024 meillä oli käytössä 26 asfalttiasemaa eri puolilla Suomea. Osa asemista on kiinteitä ja osa siirrettäviä. Kiinteät asemat sijaitsevat kaupunkien läheisyydessä. Siirrettävillä asemilla puolestaan lyhennetään asfalttimassan kuljetusmatkoja ja siten myös kuljetusten päästöjä.
Kun asfalttipäällyste on tehty ja työ viimeistelty, mitataan työn laatu sovitulla tavalla. Tilaajan niin halutessa kohde katselmoidaan myös yhdessä. Mahdolliset laatupoikkeamat korjataan jo työn aikana, mikä korostaa osaavan työnjohtajan roolia.