SIP-sirotepintauksella voidaan täsmäpaikata päällystetyn tien harvoja ja purkautuvia kohtia tai pinnoittaa koko alue yhtenäisen näköiseksi. Vanhan päällysteen päälle levitetään bitumiemulsiota ja ’liiman’ päälle sirotetaan välittömästi kiviainesta. Ylimääräinen kiviaines harjataan pois.
Sirote on mahdollista tehdä myös murskepinnan päälle kahtena kerroksena (SOP). Näin sorapintaisesta kadusta tai tiestä tehdään edullisesti pölyämätön ja kesäkunnossapidon tarve vähenee.
Käsiteltävällä tiellä ei saa olla kantavuuspuutteita eikä routaongelmia ja epätasaisuudet korjataan ennen pintausta.
Pro-mastiksieristys on Suomen olosuhteisiin soveltuva saumaton Asfalttikallion vedeneristetuote, joka on ihanteellinen puu-, betoni- ja teräskantisille silloille, holvipihoille, pysäköintitaloille, altaisiin ja terasseille.
Kumibituminen erityismastiksi on nopea toteuttaa ja valetaan aina sidotulle pinnalle. Materiaali valmistetaan asfalttiaseman keskuskeittimessä ja toimitetaan työmaalle mobiililla valuasfalttikeittimellä.
Asfalttikallion sertifioidut asentajat toteuttavat Pro-mastiksieristyksen, ja tuote on Silko-hyväksytty.
Komposiittipäällyste on avoimesta asfaltista ja sementtipohjaisesta liuoksesta koostuva tiivis ja joustava komposiittipäällyste. Komposiittipäällyste kestää hyvin staattista kuormitusta, kulutusta ja kemikaaleja, joten se soveltuu erityisen hyvin teollisuuden tarpeisiin sekä sisä- että ulkotiloihin.
Asfalttikallion asfalttituotteet valmistetaan aina mahdollisimman ympäristöystävällisistä lähtökohdista. Merkittävimmät ympäristötekijät aiheutuvat suoraan asfalttimassan valmistuksessa asfalttiasemalla. Juuri siitä syystä Asfalttikallio on panostanut merkittävästi ympäristöystävälliseen tuotantoon.
Asfalttikallio pyrkii maksimoimaan kierrätysmateriaalien käytön omassa tuotannossa. Isoimmilla tuotantolaitoksilla kierrätysasfaltin osuus massoista on 50-70 %, riippuen massalaadusta.
Kierrätysasfaltin käytöllä voidaan vähentää neitseellisen kiviaineksen ja bitumin määrää sekä näiden tuotannosta aiheutuvaa polttoainekulutusta ja päästöjä. Kierrätysasfaltin lisäksi massoissa käytetään mahdollisuuksien mukaan myös runsaasti bitumia sisältävää kattohuoparouhetta, jonka avulla voidaan huomattavasti pienentää neitseellisen sideaineen käyttöä.
Asfalttikallio tutkii muiden mahdollisten kierrätysmateriaalien tai teollisuuden sivuvirtojen hyödyntämistä asfaltinvalmistuksessa, mikäli niiden käytöllä voidaan pienentää tuotannosta aiheutuvia ympäristövaikutuksia. Vaihtoehtoja rajoittaa se, että materiaalit eivät saa haitata asfaltin kierrätettävyyttä.
Asfalttikallion merkittävimmille tuotantopaikoille on pystytetty murskattua kierrätysasfalttia varten sääsuojat, joiden avulla varmistetaan kierrätysasfaltin alhainen kosteusprosentti. Murskatun kierrätysasfaltin kosteusprosentti voi olla sateisen kauden aikana jopa 10 %, kun sääsuojassa varastoituna kosteus pysyy alle prosentissa. Näin voidaan pienentää asfaltinvalmistuksen energiankulutusta ja päästöjä jopa 20%.
Asfalttikallion merkittävimmillä tuotantolaitoksilla perinteinen raskas polttoöljy on korvattu valmistusprosessissa nestekaasulla. Nestekaasu on huomattavasti ympäristöystävällisempi polttoainevaihtoehto, sillä sen palamisesta syntyy päästöinä vain vettä ja hiilidioksidia. Nestekaasukäyttöisen aseman hiilidioksidipäästöt ovat jopa 20% alhaisemmat tavanomaisiin polttoaineisiin verrattuna.
Asfalttikallion työmailla on kokeiltu uusiutuvista raaka-aineista valmistettujen biopolttoaineiden käyttöä. Biopolttoaineen käyttö on paitsi ympäristöystävällisempää, myös vähentää työntekijöiden ja muun liikenteen altistumista paikallisille päästöille.