Asfalttikallion asfalttituotteet valmistetaan aina mahdollisimman ympäristöystävällisistä lähtökohdista. Merkittävimmät ympäristötekijät aiheutuvat suoraan asfalttimassan valmistuksessa asfalttiasemalla. Juuri siitä syystä Asfalttikallio on panostanut merkittävästi ympäristöystävälliseen tuotantoon.
Asfalttibetonille soveltuvat käyttökohteet ovat muun muassa ajoratojen, siltojen, kävely- ja pyöräteiden sekä piha-alueiden kulutuskerrokset. Asfalttibetonin raekoot tuotteesta riippuen 5 – 22 mm.
Kantavan kerroksen asfalttibetonia käytetään yhdessä AB- ja SMA-massojen kanssa pohja-asfalttina kohteissa, joissa liikennemäärä ja kuormitus ovat suuria. ABK:n raekoot tuotteesta riippuen 22 – 32 mm.
Tiivisasfalttibetoni soveltuu kohteisiin, joissa asfalttibetonilta vaaditaan alhaista vedenläpäisevyyttä. Esimerkiksi ympäristönsuojausrakenteet. ABT:n raekoot tuotteesta riippuen 8 – 22 mm
ABS:aa käytetään raskaasti kuormitetuissa kohteissa lisäämään deformaatiokestävyyttä. ABS vedetään sitovaan kerrokseen kantavan kerroksen ja kulutuskerroksen väliin. ABS:n raekoko on 16 – 22 mm.
Avoin asfaltti soveltuu kohteisiin, joissa asfalttibetonin tulee läpäistä vettä normaalia paremmin. Esimerkiksi kiveysalueet ja urheilukentät. AA:n raekoot tuotteesta riippuen 5 – 16 mm.
Pehmeää asfalttibetonia (PAB-B ja PAB-V) käytetään kulutuskerroksessa vähäliikenteisillä kohteilla korvaamaan aikaisemmin käytetyn öljysoran.
Karkeaa ja kulutusta kestävää kivimastiksiasfalttia käytetään kulutuskerroksena vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla ja teillä. SMA:n raekoot tuotteesta riippuen 5 – 22 mm.
Pienpaikkausmassa on kylmänä käytettävä tuote teiden pienten vaurioiden tai työmaiden epätasaisuuksien tilapäiseen paikkaamiseen. Pienpaikkausmassa on kasalla varastoitavaa ja heti käyttövalmista eikä vaadi levittämisen ja tiivistämisen lisäksi muita työvaiheita.
Kumibitumivaluasfalttia (KBVA) käytetään monipuolisesti erilaisissa kohteissa, kuten silloissa, pihakansissa, altaissa ja erilaisissa asfalttikatkoissa. Se soveltuu sekä pintarakenteeksi, välikerrokseksi että suoraan päällysteratkaisuksi.
Kumibitumin käyttö parantaa valuasfaltin lämmönkestävyyttä ja kylmäominaisuuksia. Kumibitumivaluasfaltti karkeutetaan ja jyrätään bitumoidulla kalliomurskeella pinnan ja kitkan parantamiseksi.
Valuasfalttilla paikataan asfalttipäällysteiden halkeamia, reikiä, uria ja harventumia. Valuasfalttipaikkausten tekeminen on nopeaa, ja esimerkiksi teillä tehtävät reikien, halkeamien ja urien korjaustöiden aiheuttamat haitat liikenteelle ovat lyhyitä.
Asfalttikallio pyrkii maksimoimaan kierrätysmateriaalien käytön omassa tuotannossa. Isoimmilla tuotantolaitoksilla kierrätysasfaltin osuus massoista on 50-70 %, riippuen massalaadusta.
Kierrätysasfaltin käytöllä voidaan vähentää neitseellisen kiviaineksen ja bitumin määrää sekä näiden tuotannosta aiheutuvaa polttoainekulutusta ja päästöjä. Kierrätysasfaltin lisäksi massoissa käytetään mahdollisuuksien mukaan myös runsaasti bitumia sisältävää kattohuoparouhetta, jonka avulla voidaan huomattavasti pienentää neitseellisen sideaineen käyttöä.
Asfalttikallio tutkii muiden mahdollisten kierrätysmateriaalien tai teollisuuden sivuvirtojen hyödyntämistä asfaltinvalmistuksessa, mikäli niiden käytöllä voidaan pienentää tuotannosta aiheutuvia ympäristövaikutuksia.
Asfalttikallion merkittävimmille tuotantopaikoille on pystytetty murskattua kierrätysasfalttia varten sääsuojat, joiden avulla varmistetaan kierrätysasfaltin alhainen kosteusprosentti. Murskatun kierrätysasfaltin kosteusprosentti voi olla sateisen kauden aikana jopa 10 %, kun sääsuojassa varastoituna kosteus pysyy alle prosentissa. Näin voidaan pienentää asfaltinvalmistuksen energiankulutusta ja päästöjä jopa 20%.
Asfalttikallion merkittävimmillä tuotantolaitoksilla perinteinen raskas polttoöljy on korvattu valmistusprosessissa nestekaasulla. Nestekaasu on huomattavasti ympäristöystävällisempi polttoainevaihtoehto, sillä sen palamisesta syntyy päästöinä vain vettä ja hiilidioksidia. Nestekaasukäyttöisen aseman hiilidioksidipäästöt ovat jopa 20% alhaisemmat tavanomaisiin polttoaineisiin verrattuna.
Asfalttikallion työmailla on kokeiltu uusiutuvista raaka-aineista valmistettujen biopolttoaineiden käyttöä. Biopolttoaineen käyttö on paitsi ympäristöystävällisempää, myös vähentää työntekijöiden ja muun liikenteen altistumista paikallisille päästöille.