Energian käyttö

Asfalttimassaa valmistettaessa kiviaines kuumennetaan lämmitysrummussa lähes 200 asteeseen. Kuumennettu kiviaines säilytetään kuumasiiloissa massan valmistukseen saakka.

Bitumi tuodaan toimipisteisiimme kuumana ja varastoidaan joko sähköllä tai polttoaineella lämmitettävissä säiliöissä. Energian säästämiseksi bitumisäiliöt ja massasiilot on eristetty tehokkaasti.

Fossiiliset polttoaineet väistyvät vähitellen

Polttoaineina asfaltointiprosessin eri vaiheissa käytämme polttoöljyä, nestekaasua ja maakaasua:

  • Merkittävimmillä tuotantolaitoksillamme perinteinen raskas polttoöljy on korvattu nestekaasulla, joka on huomattavasti ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
  • Nestekaasun palamisesta syntyy päästöinä vain vettä ja hiilidioksidia.
  • Nestekaasukäyttöisen aseman hiilidioksidipäästöt ovat jopa 20 prosenttia tavanomaisia polttoaineita pienemmät.

Fossiilisista polttoaineista irtaantuminen edellyttää merkittäviä investointeja niin asfalttiasemilla kuin työmaillakin. Jatkamme investointeja uuteen kalustoon ja vähäpäästöisiin ratkaisuihin pitkän aikavälin investointiohjelmamme mukaisesti.

Biopolttoaineet ovat tulevaisuutta

Olemme kokeilleet työmailla myös uusiutuvista raaka-aineista valmistettujen biopolttoaineiden käyttöä:

  • Biopolttoaineiden käyttöä rajoittaa vielä toistaiseksi kalliimpi kustannustaso.
  • Haasteena on myös biopolttoaineiden saatavuus, sillä ne on pitkälti suunnattu liikenteelle.
  • Mahdollisuus laajentaa biopolttoaineiden käyttöä vähentäisi edelleen työntekijöiden ja muun liikenteen altistumista paikallisille päästöille.
  • Kaudesta 2024 alkaen olemme siirtyneet käyttämään työkoneissa biohydrauliikkaöljyjä.

Asfalttikalliolla on ohjelma biopolttoaineiden käytön lisäämiseksi ja lisäämme niiden käyttöä asiakkaiden odotusten tahdissa.

Sääsuojat pienentävät energian kulutusta

Murskatun kierrätysasfaltin säilytystä ja kuivana pitämistä varten olemme pystyttäneet merkittävimmille tuotantopaikoille sääsuojat.

Asfalttirouheen bituminen hienoaines sitoo itseensä vettä.

  • Murskatun asfalttirouheen kosteusprosentti voi olla sateisella kaudella jopa 10 prosenttia.
  • Sääsuojaan varastoituna kosteus jää muutamaan prosenttiin.
  • Kuiva materiaali kuluttaa vähemmän polttoainetta massan valmistusvaiheessa.
  • Sääsuojien ansiosta energiankulutus ja päästöt voivat vähentyä jopa 20 prosenttia.

Suomen uudenaikaisin kalusto

Pelikirjamme sisältää pitkän aikavälin investointiohjelman, jolla varmistamme työntekijöillemme nykyaikaisen ja mahdollisimman vähäpäästöisen kaluston. Uusimme kalustoa järjestelmällisesti vanhimmasta päästä.

Uuden kaluston edut:

  • Pienemmät päästöt
  • Pienempi polttoaineen kulutus
  • Parempi työergonomia ja työturvallisuus
  • Vähemmän ympäristövahinkoja (esim. öljyvuotovahinkoja)
  • Vähemmän huoltoa tai äkillisiä korjauksia
  • Sujuva työ, urakat pysyvät aikataulussa
  • Vähemmän konerikosta johtuvia työkoneiden siirtoja ja lavettikuljetuksia, vähemmän liikenteen päästöjä

Asfalttikalliolla on jo nyt Suomen uudenaikaisin päällysteen levityskalusto. Kaikkiaan meillä on noin 800 koneyksikköä eli pyörillä ja moottorilla kulkevaa konetta. Näitä varten Asfalttikalliolla on omat korjaamot Pieksämäellä, Rovaniemellä, Tuusulassa ja Piikkiössä.