Kylmäjyrsintä on menetelmä, jolla vanhasta vaurioituneesta asfaltista voidaan poistaa sovitun kokoinen ja paksuinen kerros. Kylmäjyrsintätapoja ovat laatikko-, tasaus-, reuna ja hienojyrsintä.
Laatikkojyrsinnässä päällysteeseen jyrsitään halutun syvyinen yhtenäinen laatikko ja reunajyrsinnässä vanhaan asfalttiin tehdään tartuntasaumat uudelle asfalttikerrokselle. Tasaus- ja hienojyrsinnässä urautunut päällyste poistetaan jyrsimällä urien pohjien tasolle.
Jyrsinnästä syntyvä asfalttirouhe kerätään talteen ja kuljetetaan asfalttiasemillemme käytettäväksi uudelleen asfalttimassan raaka-aineena.
Me Asfalttikalliolla otamme vastaan vanhat asfaltit ja toimitamme teille uudet.
Sekoitusjyrsintä on menetelmä, jossa vanha ja huonokuntoinen asfaltti rikotaan ja sekoitetaan alapuolisen murskekerroksen, eli tien kantavan kerroksen kanssa. Sekoitusjyrsinnässä vanhaa asfalttia ei ajeta pois, vaan se kierrätetään suoraan takaisin tierakenteeseen.
Sekoitusjyrsinnän yhteydessä tierakenteeseen voidaan lisätä myös uutta kiviainesta. Lisäkiviaineksilla saadaan kasvatettua tien kantavuutta sekä voidaan korjata sekoitettavan tierakenteen routimisongelmia parantamalla olemassa olevan murskekerroksen rakeisuutta.
Sekoitusjyrsinnän jälkeen tie muotoillaan ja tiivistetään. Sekoitusjyrsitty tie voidaan asfaltoida uudelleen tai jättää soratieksi.
Stabilointi on menetelmä, jolla tierakenteen yläpintaan, eli kantavaan kerrokseen tehdään suunnitellun paksuinen yhtenäinen sidottu rakenne. Stabilointitapoja ovat bitumi-, sementti, komposiitti- ja masuunihiekkastabilointi. Stabilointiin kehitetyt erilaiset tuhkapohjaiset uusiosideaineet soveltuvat myös sideaineeksi.
Stabiloinnilla saadaan lisättyä tien kantavuutta sekä vähennettyä tien routimisongelmia.
Ennen stabilointia vanha tierakenne esijyrsitään, eli tehdään sekoitusjyrsintä. Varsinaisen stabilointityön yhteydessä tierakenteeseen lisätään sideaine sovitun stabilointimenetelmän mukaisesti. Stabilointityön jälkeen tie muotoillaan ja tiivistetään. Stabiloidut kohteet asfaltoidaan.