Toiminnassamme päästöjä syntyy pääasiassa asfalttimassan valmistuksessa, kun asfalttiasemalla kiviaines ja asfalttirouhe kuumennetaan työstettävään lämpötilaan. Asfalttiasemien päästöt johtuvat pääosin kiviaineksen kuumentamiseen käytetystä polttoaineesta. Polttoöljystä aiheutuu hiilidioksidipäästöjä (CO2), rikkidioksidipäästöjä (SO2), typen oksidipäästöjä (NOX) sekä hiukkaspäästöjä.
Asfalttiasemilla, joilla käytetään kuumentamiseen kaasua, päästöt jäävät selvästi polttoöljyn käyttöä vähäisemmiksi. SO2- , NOX- ja hiukkaspäästöt jäävät kaasua poltettaessa jopa hyvin pieniksi.
Kuivatusta kiviaineksesta irrotetaan hienoin jae, jotta bitumi tarttuu kiviainekseen. Pöly ohjataan yhdessä polttokaasujen kanssa pölynpoistolaitteistoon. Sieltä hieno kivipöly ohjataan täytejauheena asfalttimassan valmistukseen, jolloin se ei leviä ilmaan.
Asfalttiaseman päästöjä voi pienentää parhaiten vähentämällä polttoaineen kulutusta. Polttoainetta kuluu vähemmän, kun raaka-aineita varastoidaan suojaan sateelta ja kosteudelta. Polttoaineista johtuvat päästöt pienenevät näillä toimenpiteillä n. 15…20 %. Kiviaines ja asfalttirouhe murskataan vasta vähän ennen käyttöä, jotta se olisi ennättänyt kuivaa sääsuojassa mahdollisimman pitkään.
On myös tärkeää, että poltin toimii tehokkaasti ja parhaalla mahdollisella tavalla. Polttimen toimintaa tarkkaillaan massan valmistuksen aikana ja säädetään tarpeen mukaan. Mitä tehokkaammin polttoaine palaa, sitä vähemmän muodostuu palokaasuja ja päästöjä. Palokaasut poltetaan kiviainesrummussa.