Vähäpäästöinen asfaltti on valmistuskysymys!

COVA-menetelmä ja kierrätysasfaltti – jopa 80 % pois hiilipäästöistä

Asfaltti on osa lähes jokaisen arkea, mutta harva tulee ajatelleeksi, millainen ympäristökuorma teiden päällystämisellä on. Asfalttikalliolla tämä näkymätön hiilijalanjälki on tehty näkyväksi – ja sen pienentämiseksi on kehitetty ratkaisuja, jotka vievät koko alaa uudelle tasolle.

Vähemmän päästöjä jo lähtöviivalla

Asfalttikallio on tuonut markkinoille COVA-menetelmän, joka pienentää asfalttiprojektin hiilijalanjälkeä jopa kolmanneksella. Menetelmässä asfalttimassan kuumennukseen käytetään biopolttoainetta perinteisen fossiilisen sijaan. Muutos kuulostaa yksinkertaiselta, mutta vaikutus on merkittävä: jopa 33 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä* jo ennen kuin asfaltin levitys alkaa – ja itse levityksessä päästöjä vähentää se, että kalustostamme yli puolet on jo parhaan Stage V -päästöluokan koneita.

Päästöjen aleneminen ei ole arvio, vaan EPD-laskentatyökalulla tarkistettu fakta. Pyydettäessä teemme myös kulloisetkin muuttujat huomioivan projektikohtaisen laskelman ympäristövaikutuksista. Koska prosessissa poikkeaa normaalista vain kuumennukseen käytetty polttoaine, COVA-menetelmällä valmistettu asfaltti vastaa ominaisuuksiltaan täysin perinteistä. Useimmat asfalttituotteemme ovatkin saatavilla myös COVA-versioina.

Kierrätys tuo lisävaihteen

Hiilijalanjälki pienenee entisestään, kun COVA yhdistetään kierrätysasfaltin käyttöön. Uudelleenkäyttämällä vanhaa päällystettä voidaan saavuttaa jopa 80 prosentin päästövähennys*.

Asfaltti soveltuu kierrätettäväksi poikkeuksellisen hyvin: se voidaan palauttaa kiertoon yhä uudelleen ja uudelleen ilman, että laatu kärsii. Suomessa tämä tarkoittaa sitä, että maahan jo tuotua bitumia voidaan käyttää uudelleen sen sijaan, että sitä kuljetettaisiin laivoilla ulkomailta. Erityisesti suurissa kaupungeissa kierrätysmateriaalia riittää – ja sen hyödyntäminen päällysteenä on huomattavasti järkevämpää kuin käyttäminen esimerkiksi maantäyttömateriaalina.

Tietyissä kohteissa vaaditaan edelleen täysin uusista raaka-aineista valmistetun asfalttimassan käyttöä, mutta valtaosassa tapauksissa suuri osa asfalttimassan materiaaleista voidaan korvata uudelleenkäytetyillä raaka-aineilla ilman laadullisia tai toiminnallisia kompromisseja.

Laadunvalvonta on kaiken perusta

Asfalttikalliolla kierrätysasfaltin laatu varmistetaan koko prosessin ajan. Materiaalin alkuperä dokumentoidaan jo vastaanotossa lasti- ja rekisterikameroiden avulla. Sen jälkeen vanha asfaltti murskataan tarkkoihin raekokoihin, asfalttirouheen laatuominaisuudet tutkitaan ja se varastoidaan halleihin suojaan kosteudelta. Tämä huolellinen seuranta mahdollistaa sen, että lopputulos on tasalaatuista ja täyttää kaikki asetetut vaatimukset.

Oma laboratoriomme seuraa jatkuvasti valmistettavan asfaltin laatua, ja tulokset puhuvat puolestaan: kierrätysasfaltti toimii moitteettomasti myös käytännössä.

Asfalttikalliolla halutaan murtaa alalla sitkeästi elänyt käsitys siitä, että kierrätysasfaltti olisi jotenkin heikompaa. Moderneilla menetelmillä oikein valmistettuna asfaltti voi koostua jopa 80-prosenttisesti uudelleen käytetystä materiaalista.

Asfalttiasema ja kuivatushalli

Vastuullisuus on tekoja!

Asfalttikallio näkee kierrätysasfaltin käytön kasvavan voimakkaasti lähivuosina, kun elinkaariajattelu ja vastuullisuus vahvistuvat rakentamisessa. Kyse ei ole vain päästöjen vähentämisestä, vaan myös resurssien viisaasta käytöstä ja tulevien sukupolvien huomioimisesta.

Asfaltointi parantaa arjen sujuvuutta ja nostaa kiinteistöjen arvoa. Lisäksi hyväkuntoinen tiestö on osa maan kilpailukykyä ja turvallisuutta. Asfaltin kierrätettävyys tuo siihen vielä yhden ulottuvuuden: huoltovarmuuden. Koska bitumi on ulkomailta tuotava raaka-aine, sen uudelleenkäyttö kotimaassa on strategisesti merkittävää myös kriisitilanteiden varalta.

Asfalttikallion tavoitteena on näyttää tietä vastuullisuudella ja viedä koko alaa eteenpäin. COVA-menetelmä on hyvä esimerkki tästä – käytännön teko, jonka avulla vastuullisuus, teknologia ja laadukas infra voivat kulkea samaa tietä.

*Päästölaskennassa on huomioitu asfaltin elinkaaren aikaiset päästöt: raaka-aineet, raaka-aineiden kuljetus ja massan valmistus (A1-A3). Päästölaskenta noudattaa standardia SFS-EN15804:2012 + A2: 2019/AC:2021 sekä asfalttituotteiden kansallista PCR-laskentasääntöä.Projektikohtaiset toteutuneet päästöt lasketaan pyydettäessä erikseen.

Tutustu Cova -metodiin